Redegjørelse åpenhetsloven 2023

BRK AS

Innledning

Åpenhetsloven har som hensikt å fremme virksomhetens respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester.

BRK AS skal hvert år redegjøre for aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og offentliggjøre denne. I tillegg skal selskapet regelmessig vurdere sine leverandører opp mot brudd på grunnleggende menneskerettigheter.

Denne rapporten redegjør for prosessen selskapet har gjennomført så langt og videre metodikk fremover.

Selskapets organisering og driftsområde

BRK AS er et lokalt selskap som holder til på Markenes i Balsfjord kommune.  Selskapet ble etablert i 1960 som et ANS og senere omgjort til AS. Selskapet eier driftselskapene Br. Karlsen Anleggsdrift AS og Bergneset Pukk & Grus AS.

Br. Karlsen Anleggsdrift er et maskinentreprenørselskap og Bergneset Pukk & Grus AS driver med produksjon og salg av pukk og grus.

Selskapene omsetter for ca 100 mill årlig.

Bergneset Pukk & Grus As er lokalisert med driftsavdeling på Bergneset, mens adm med tilhørende funksjoner og Br. Karlsen Anleggsdrift As er lokalisert på Markenes.

Administrerende direktør i BRK AS rapporterer til styret for alle selakap. Styret består av 4 medlemmer inkl styreleder.

Driftselskapene er bundet av anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører og er i så måte også bundet av tariffavtalen.

Interne retningslinjer

BRK AS ønsker å etablere sterke, pålitelige, tillitsfulle og respektfulle relasjoner med våre forretningspartnere og leverandører. Det er forskjellige risikomomenter knyttet til ulike virksomheter.

BRK AS har etablert en metodikk for hvordan vi arbeider med anstendige arbeidsforhold. Det vil fremover utføres aktsomhetsvurderinger og tiltak vil vurderes fortløpende. På vår egen nettside er det opplyst om selskapets varslingskanaler, der en kan motta forespørsler om informasjon i forbindelse med selskapets etterlevelse av åpenhetsloven.

Organisering, metodikk og resultat

Risikovurderinger av leverandører er viktig i arbeidet med å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

BRK AS er klar over at det kan finnes risikoområder hvor uregelmessigheter kan forekomme i vår verdikjede og det pågående arbeidet med risikovurderinger og leverandørevaluering er derfor viktig.

BRK AS sitt arbeid med aktsomhetsvurderinger startet med å utarbeide en oversikt over bedriftens største leverandører.

Da vi er et etablert selskap tok vi utgangspunkt i de største leverandørene benyttet gjennom regnskapsåret 2023.

Denne oversikten ble laget ved å innhente lister over selskaper som driftselskapene har betalinger til for den aktuelle perioden.

Det ble nedsatt en arbeidsgruppe for å kartlegge leverandørene og vurdere hvilke leverandører som etter en vurdering av flere parametere utgjorde de største risikoene for faktiske og potensielle negative konsekvenser for brudd på menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold.

Formålet med å foreta utvalget var å lage et utgangspunkt for videre oppfølgning og undersøkelser basert på risiko. Siden åpenhetsloven nylig ble implementert, hadde ikke BRK AS kjennskap til hvilken metode som var best egnet til å innhente og vurdere informasjon fra virksomhetene i utvalget. Utvalget er derfor redusert til de BRK AS anser som et håndterbart og fornuftig utgangspunkt for videre arbeid, og hvor vi som selskap kan ha en reell påvirkning og kan utgjøre en forskjell.

Flere av våre leverandører er store virksomheter som selv omfattes av virksomhetsloven og som selv skal utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECD sine retningslinjer. Kartlegging hos flere av disse viser at de har etablert retningslinjer som inneholder forventninger til ansvarlighet hos egne leverandører og forretningspartnere. Leverandørene har prosedyrer for å kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som de selv enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til deres forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester. Gitt disse leverandørenes størrelse, ambisjoner og ressurser velger vi å ikke prioritere disse leverandørene i vår oppfølgingsarbeid og bruker deres aktsomhetsvurderinger som grunnlag for våre egne.

I noen tilfeller betraktes BRK AS som en mindre kunde, mens i enkelte tilfeller betraktes selskapet som en større kunde hvor vi utgjør en betydelig del av leverandørens omsetning. Dette vil i mange sammenhenger være avgjørende for hvilken reell påvirkning vi kan ha gjennom våre tiltak. Vi vurderte det dit hen at det ville være mest hensiktsmessig å bruke ressurser der vi vurderte det som mulig å utgjøre en forskjell.

Arbeidet med å kartlegge og evaluere negativ påvirkning og skade i vår verdikjede tar utgangspunkt i selskapets hovedprosess for kjernevirksomhetene som er maskinentreprenør og produksjon av grus og pukk. Både risiko knyttet til egen virksomhet og leverandørleddet er vurdert på bakgrunn av faktisk rapportering.

På bakgrunn av denne kartleggingen innebærer virksomheten i utgangspunktet begrenset risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. .

Som metode for innhenting av data vil vi utforme et spørreskjema som sendes utvalget i løpet av høsten. Ved å sende ut spørreskjema kan BRK AS få tilgang til relevant informasjon og det vil danne et grunnlag for videre oppfølging og hvor vi kan kontrollere om selskapene har tilfredsstillende svar på våre spørsmål.

BRK AS vil jobbe systematisk med aktsomhetsvurderinger i samarbeid med våre leverandører for å forebygge negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette vil være et kontinuerlig arbeid og vi skal bruke den innflytelsen vi har til å påvirke og påse at det iverksettes tiltak for å forebygge og redusere risiko. Det er viktig at leverandører etablerer prosesser for å håndtere risiko som er identifisert og adresserer systematiske svakheter. Om det avdekkes avvik, vil tiltak bli gjort- og ser man eventuelle behov for bedre risikohåndtering vil det settes i gang oppfølging av dette.

Vi har evaluert våre interne rutiner samt våre leverandører og samarbeidspartnere og konkluderer med at samtlige har fokus på aktsomhetsvurderinger ihht Åpenhetsloven.

Tromsø, 24.juni 2024

Ernst Vidar Hanssen,
Administrerende direktør